Pornirea motoarelor electrice asincrone trifazate si problemele acesteia sunt determinate de valoarea cuplului de pornire, implicit de socul de curent la pornire. Pentru ca rotorul motorului electric sa poata accelera, de la turatie zero pana la cea nominala, el trebuie sa dezvolte un cuplu activ mai mare decat cuplul rezistent produs de masina de lucru si de frecarile mecanismului de transmisie a energiei mecanice.

Exista situatii practice intalnite in industrii, precum la morile cu bile sau la instalatiile de foraj, unde cuplul de pornire trebuie sa depaseasca substantial cuplul nominal. Totusi, acesta nu poate depasi anumite valori, datorita unor cauze despre care vom discuta in cadrul acestui articol.

Inginerii nostri va ofera informatii gratuite despre motoare electrice la:

office@motoreductoare.ro

(+40) 0725 / 535 013

(+40) 0725 / 535 011

…sau in Soseaua Iasi – Tg. Frumos, km 10.

Cauze pentru care cuplul de pornire al unui motor electric este limitat

Asa cum am mentionat in randurile de mai sus, exista anumite cauze pentru care valoarea cuplului de pornire a unui motor electric nu o poate depasi pe cea a cuplului nominal. Printre acestea, amintim:

  • Sistemul energetic poate fi pus in pericol daca se foloseste un curent de pornire foare mare. Poate fi afectata functionarea nu doar a echipamentului in cauza, ci si a celorlalti consumatori, prin scaderea tensiunii si declansarea intrerupatoarelor.
  • Sistemul de protectie din instalatia de automatizare a carui componenta este motorul electric poate actiona in regim de scurtcircuit, scotand din functiune motorul.
  • Unele elemente componente pot fi deteriorate foarte mult de catre socul termic impus de curentul de pornire, acestea incluzand atat motorul, cat si aparatele electrice care fac parte din sistemul de automatizare.
  • Fortele electrodinamice care apar intre spirele infasurarilor motorului reprezinta un mare pericol pentru un motor electric. Acestea pot deteriora izolatia, conducand spre situatia de scurtcircuit a componentelor.

De ce se tine cont la pornirea motorului asincron trifazat?

Am specificat informatiile prezentate in randurile de mai sus pentru a intelege mai usor factorii de care depinde pornirea motorului asincron trifazat. Exista trei parametri de care trebuie sa tineti cont, atunci cand faceti acest lucru:

  • Tipul motorului. Acesta poate fi cu rotor bobinat sau sub forma de colivie de veverita. La Gyromatic comercializam doar motoare cu rotor in forma de colivie de veverita.
  • Cuplul activ trebuie sa depaseasca cuplul rezistiv;
  • Curentul maxim de pornire;
  • Tensiunea retelei de alimentare.

Tipuri de porniri ale motorului electric

Exista o multitudine de modalitati de pornire a motorului asincron trifazat, incepand de la cele mai simple si pana la unele foarte sofisticate. Alaturi de tipul motorului, factori precum puterea acestuia si posibilitatile de alimentare ale sistemului energetic ajuta la analiza unora dintre cele mai des intalnite in industrie scheme electrice.

Pornirea motorului asincron trifazat cu rotor in forma de colivie de veverita (in scurtcircuit) se face, in general, direct, daca acesta este de putere mica, creandu-se astfel o schema electrica simpla si sigura. Ea este aplicabila exclusiv la motoare electrice de pana la 5,5 kW. Daca doriti, insa, se poate ajunge si pana la o putere de cca 10 kW, cu acordul dumneavoastra.

Schema electrica de mai sus poate fi folosita atunci cand este necesara pornirea directa reversibila a motorului electric. Principiul schimbarii sensului de rotatie a motorului trifazat consta in inversarea a doua faze ale retelei trifazate de alimentare. Pentru a se evita scurtcircuitul intre faze, in schema de comanda au fost prevazute contacte auxiliare care nu permit actionarea concomitenta a celor doua contactoare, O si I.

Va rugam sa tineti cont de sfaturile pe care vi le ofera inginerii nostri in momentul achizitionarii unui motor electric de la Gyromatic. Acestea pot fi primite la office@motoreductoare.ro, (+40) 0725 / 535 013, (+40) 0725 / 535 011 sau la sediul nostru din Soseaua Iasi – Tg. Frumos, km 10.