Ungerea unui reductor are ca scop evitarea contactului direct al flancurilor, dar si marirea randamentului reductorului si racirea angrenajului.  In acest scop, se introduce un lubrifiant intre suprafetele de frecare ale acestuia.

Exista situatii speciale, cand lubrifiantul este utilizat si in circuitul hidraulic de comanda al transmisiei.

Reductoarele comercializate de catre Gyromatic vin cu ulei propriu si instructiuni de ungere, pe care le gasiti in manualul de utilizare. Daca aveti nevoie de consultanta pre si post vanzare, o oferim gratuit, prin intermediul adresei de email office@motoreductoare.ro sau la numerele de telefon (+40) 0725 / 535 011 si (+40) 0725 / 535 013.

Uleiul cu care se unge un reductor

Cele mai des folosite tipuri de lubrifianti pentru reductoare sunt uleiurile minerale si unsorile. Acest lucru se face dupa aproximativ 2-3000 de ore de folosire, conform instructiunilor din manualul de utilizare, care insoteste reductorul ales de dumneavoastra.

Factorii dupa care se alege uleiul de ungere al unui reductor sunt:

  • Acesta nu trebuie sa degradeze rotile dintate, lagarele sau sistemele de etansare;
  • Trebuie sa aiba o stabilitate de functionare ridicata;
  • Sa aiba o vascozitate conforma cu solicitarea angrenajului. De exemplu, daca acesta este puternic solicitat, veti avea nevoie de un ulei cu o vascozitate ridicata, in timp ce angrenajele putin solicitate au nevoie de o vascozitate mult mai mica.
  • Daca functionarea angrenajului are socuri, aveti nevoie de un ulei cu o vascozitate mare;
  • Sa aiba o fluiditate adecvata vitezei rotilor dintate: cu cat viteza de rotire a acestora este mai ridicata, cu atat uleiul trebuie sa fie mai fluid, pentru ca frecarea lubrifiantului cu rotile dintate si peretii carcasei se reduce.

Vascozitatea si capacitatea portanta a uleiului de ungere a unui reductor sunt afectate de catre temperatura de functionare. De aceea, se recomanda folosirea unui ulei vascos atunci cand angrenajul functioneaza in medii calde sau daca frecarea cauzeaza incalziri importante.

Sistemul de ungere cu ulei a unui reductor

Exista mai multe tipuri de sisteme de ungere a unui angrenaj. Aceasta actiune se poate face prin ungere intermitenta, prin barbotaj, sub presiune sau prin pulverizare. De asemeni, ungerea se poate realiza manual si in carcasa.

Sistemul de ungere se alegere in functie de viteza periferica a rotilor, dupa calculul de predimensionare. In cazul reductoarelor comercializate de noi, se foloseste ungerea prin imersiune (barbotaj), deoarece viteza periferica este <15 m/s.

ungerea reductoarelor

Uleiul trebuie sa existe in permanenta in zona de contact a suprafetelor de frecare. Aducerea lubrifiantului in zona angrenarii trebuie facuta cu costuri cat mai reduse, insa fara a face rabat de la siguranta, daca doriti ca reductorul dumneavoastra sa aiba o durata de viata si un randament cat mai bune.

Sistemul de ungere prin imersiune (barbotare) prezinta cateva avantaje importante:

–        Are un cost scazut, atat de investitie, cat si de intretinere.

–        Implica o capacitate moderata de racire a lubrifiantului.

–        Trebuie avut in vedere evitarea barbotarii excesive.

 


Ungerea unui reductor prin imersiune (barbotare)

Se foloseste barbotarea in cazul angrenajelor, daca in urma angrenarii rezulta caldura care se poate disipa in mod corespunzator, prin radiatie, si daca rotile dintate au o viteza cuprinsa intre 12 – 15 m/s. Exista, insa, situatii in care se poate folosi barbotarea si la viteze mai mari, de pana la 25 m/s. Totusi, peste valoarea de 15 m/s, se foloseste ungerea prin stropire, in general.

Dimensiunea angrenajului si existenta unei viteze periferice minime asigura distributia eficienta a uleiului.

La ungerea prin barbotare, capacitatea baii de ulei trebuie sa fie de 0,35 – 0,7 litri pentru 1 kW transmis. In general, roata mare trebuie patrunsa in baia de ulei minim 1 modul si maxim 6 module. La reductoarele care au mai multe trepte, roata mare a ultimei trepte poate fi scufundata pana la 1/3 din diametrul ei.

Atunci cand aceste recomandari nu pot fi respectate, se ataseaza o roata speciala de ungere sau o roata cu cupe sau brat cu ape, care se monteaza pe arbori si, prin intrarea in ulei, imprastie lubrifiantul in interiorul carcasei reductorului.

jgheaburi pentru reductor melcat In cazul in care doriti sa realizati ungerea unui reductor melcat, pentru a ajunge la lagarele rotilor melcate, este necesara montarea unor razuitoare din tabla, foarte aproape de roata melcata. Aceasta va colecta uleiul antrenat de roata si, printr-un sistem de jgheaburi de tabla, montate in interiorul carcasei, uleiul va ajunge la lagare.

 

Nu se recomanda folosirea uleiurilor fara aditivi, deoarece, chiar daca angrenajul functioneaza la viteze si sarcini mici, calitatile acestora sunt prezente rareori mai mult de 6 luni.

De cat ulei aveti nevoie pentru un reductor?

Barbotarea intensa conduce la producerea unei spume care are ca efect cresterea uzurii danturii. Acest lucru se intampla deoarece spuma formata ajunge intre dintii aflati in contact. Acest amestec de ulei si aer nu este suficient pentru lubrifierea dintilor. Astfel, rotile nu vor fi nici suficient unse si nici racite atat cat e necesar. De aceea, se recomanda ca baia de ulei sa contina un volum minim de ulei, care se determina folosind relatia:

Vb ulei

unde P este puterea pierduta de fiecare treapta de reducere, iar n este numarul de trepte ale reductorului. Pentru a calcula puterea pierduta pe o treapta se foloseste ecuatia

calculul puterii pierdute

cu urmatoarele notari:

P – puterea transmisa (kW)

z1 – numarul de dinti pe care ii are pinionul

β – unghiul de inclinatie al danturii

v – viteza periferica a danturii (m/s)

KA – factorul de serviciu

Asadar, daca ungerea prin barbotare a unui reductor nu da rezultate, se foloseste ungerea sub presiune. Aceasta se face cu ajutorul unei instalatii de ungere.

La Gyromatic, oferim consultanta GRATUITA inainte si dupa vanzare. Asadar, nu ezitati sa ne contactati printr-una dintre metodele prezentate mai jos, daca aveti nevoie de ajutor la ungerea unui reductor cumparat de la noi. Ne puteti suna fie la (+40) 0725 /535 011, fie la (+40) 0725 / 535 013, sau ne puteti trimite un email la office@motoreductoare.ro , iar unul dintre inginerii nostri va va oferi informatiile de care aveti nevoie.